View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Contact op de Stadsschool: Definitie en Bevordering van Intergroup Contact binnen een Uitwisselingsproject

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Houting, Eden-5716691 en Olst, EMvan-4171284.pdf (629.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Houting, E. den
        Olst, E.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Basisscholen in Nederland zijn, net als de wijken waarin zij staan, veelal gesegregeerd op de achtergrond van hun leerlingen. De Stadsschool is een interventie waarmee getracht wordt segregatie tegen te gaan door leerlingen van scholen uit wijken met verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in contact te brengen door uitwisselingen tussen scholen te organiseren. De contacthypothese van Allport (1954) stelt dat door contact tussen groepen vooroordelen kunnen verminderen of verdwijnen. Het was echter nog onduidelijk wat intergroup contact binnen de context van de Stadsschool inhoudt. Dit onderzoek heeft als doel een invulling te geven aan dit contact en te onderzoeken hoe dit bevorderd kan worden. Hiertoe zijn 11 leerlingen van vijf tot negen jaar oud geobserveerd tijdens uitwisselingen tussen scholen uit het Utrechtse Overvecht en Tuindorp, waarna interviews gehouden zijn met acht van deze leerlingen en vier leerkrachten. Aan de hand hiervan is een definitie voor intergroup contact geformuleerd die specifiek de vormen en omstandigheden van interacties binnen de context van de Stadsschool beschrijft. Daarnaast zijn de volgende mogelijke bevorderende factoren voor dit contact geïdentificeerd: samenwerkingsopdrachten; gestructureerde samenwerkingsopdrachten, gestructureerde settingen met fysieke nabijheid; deelname aan zoveel mogelijk uitwisselingen en kindfactoren, zoals een organiserend, leidend of minder verlegen karakter.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31926
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo