View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Praten in de praktijk Praten in de praktijk. Een onderzoek naar interactievaardigheden in het praktijkleren van PABO-studenten

        Thumbnail
        View/Open
        ba ew Elma Strijker 3378993 23 juni def 2012(1).pdf (1.003Mb)
        Author
        Strijker, W.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Diverse onderzoekers hebben zich beziggehouden met de rol van interactie in de klas voor taal- en denkontwikkeling van leerlingen. Vanuit die achtergrond is ook vastgesteld dat interatievaardigheden door PABO-studenten en leerkrachten kunnen worden aangeleerd. In dit onderzoek is nagegaan of het praktijkleren van aanstaande leerkrachten een rijke leeromgeving vormt voor het leren van interactievaardigheden. Daartoe is een vergelijking gemaakt van de interactie van leerkrachten en PABO-studenten , waarbij die laatste groep een gerichte interactietraining achter de rug heeft; de CombiListtraining. Vergeleken is hoeveel spreektijd leerkrachten en studenten realiseren voor leerlingen, en in hoeverre zij open vragen stellen om dit te doen. Daarnaast is in beeld gebracht in hoeverre de studenten kunnen leren van feedback die ze van hun praktijkbegeleiders krijgen. In het onderzoek zijn gesprekken met groepen leerling bestudeerd, van vier ervaren leerkrachten en vier studenten. Hieruit bleek dat de meeste studenten in staat zijn betere voorwaarden voor taal- en denkontwikkeling voor leerlingen te realiseren dan deze leerkrachten, zowel door het stellen van open vragen als door de spreektijd die hun interactie oplevert voor leerlingen. De praktijkbegeleiders van studenten zijn dan ook onvoldoende in staat om bij te dragen aan het leren van interactievaardigheden van hun studenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31877
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo