Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoersma, Linda
dc.contributor.authorHoltrop, A.S.
dc.date.accessioned2019-02-05T18:00:32Z
dc.date.available2019-02-05T18:00:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31803
dc.description.abstractIn Virtuele realiteit/reële virtualiteit: De huidige post-internet conditie in het werk van Cécile B. Evans, Ed Atkins en Jon Rafman wordt antwoord gezocht op de vraag op welke wijze de hedendaagse kunstenaars Cécile B. Evans, Ed Atkins en Jon Rafman reflecteren op de veranderende aard van ons mens-zijn ten gevolge van de huidige post-internet conditie. Allereerst wordt middels een literatuuronderzoek de ontstaansgeschiedenis en de verdere ontwikkeling van de weinig uitgekristalliseerde term post-internet art beschreven tot aan de huidige post-internet conditie, waarbij wordt uitgegaan van een grensvervaging tussen de fysieke en virtuele wereld. Vervolgens wordt de impact van die grensvervaging op ons mens-zijn geduid met de pre-digitale theorie van Marshall McLuhan en worden de begrippen transparante onmiddellijkheid, hypermedialiteit en hybride realiteit geïntroduceerd om de relatie tussen de fysieke en virtuele wereld te conceptualiseren. Aan de hand van drie essay wordt met de huidige post-internet conditie als uitgangspunt een vergelijkend onderzoek uitgevoerd. In die drie essays worden respectievelijk de videowerken Hyperlinks or It Didn’t Happen (2014) van Evans, Hisser (2015) van Atkins en Erysichthon (2015) van Rafman geïnterpreteerd. Evans zet zich af tegen de scheiding tussen de fysieke en virtuele wereld en vraagt impliciet om een acceptatie van de hybride realiteit. Atkins poogt uit angst voor de werking van transparante onmiddellijkheid een hernieuwd lichamelijk bewustzijn teweeg te brengen in relatie tot het medium. Rafman uit zich kritisch over de aantrekkingskracht en onze consumptie van het virtuele en waarschuwt dat het verlangen naar transparante onmiddellijkheid leidt tot zelfconsumptie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1256223
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVirtuele realiteit/reële virtualiteit: De huidige post-internet conditie in het werk van Cécile B. Evans, Ed Atkins en Jon Rafman
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCécile B. Evans, Hyperlinks or It Didn't Happen, Ed Atkins, Hisser, HD-video, Jon Rafman, Erysichthon, post-internet art, post-internet conditie, Marshall McLuhan, fysieke en virtuele wereld, transparante onmiddellijkheid, hypermedialiteit, hybride realiteit
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record