De Evangelische Omroep en haar communities: Een discursieve interface analyse van de website van de EO
Summary
Public service broadcasting staat in zowel het maatschappelijk als wetenschappelijk debat ter discussie. De legitimering die publieke omroepen voorheen hadden is niet meer vanzelfsprekend nu commerciële omroepen en online content platformen een deel van het publiek naar zich toe trekken. Publieke omroepen manifesteren zich daarom ook op internet waardoor het aantal interfaces dat zij hebben enorm is toegenomen. Het is belangrijk om interfaces te bestuderen omdat zij een normatieve manier van gebruik in zich hebben. Door deze bloot te leggen kan de interface in een bredere discussie worden geplaatst. De Evangelische Omroep is een omroepvereniging met een duidelijke ideologische achterban. Op hun website maken ze onderscheid in verschillende doelgroepen die communities worden genoemd. De interfaces van de website van de Evangelische Omroep sturen aan op een normatieve manier van gebruik waarbij het deel uitmaken van een community centraal staat. Deze communities kunnen worden begrepen als imagined communities zoals beschreven door Benedict Anderson en niet als virtual communities zoals beschreven door Howard Rheingold omdat daarvoor te weinig participatiemogelijkheden zijn binnen de interface.