Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Doel, M.J.E.
dc.contributor.authorHesta, Z.
dc.date.accessioned2019-02-04T18:00:35Z
dc.date.available2019-02-04T18:00:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31787
dc.description.abstractDe heksenwerken van Hans Baldung (genaamd Grien) worden geïnterpreteerd vanuit een multidisciplinaire invalshoek. Enerzijds wordt de invloed van de religieuze hervormingen in de periode besproken. De Malleus Maleficarum (ook wel de Heksenhamer, 1486-1487), en de geschriften van Maarten Luther voeren hierbij de boventoon. Anderzijds worden de genderrelaties in vroegmodern Europa besproken, die van groot belang zijn bij het interpreteren van deze werken. Ook het gebruik van satirische humor in kunst komt ter sprake bij het bespreken van de werken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1998731
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe heksen van Hans Baldung. Religie en misogynie in vroegmodern Straatsburg.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHans Baldung, Hans Baldung Grien, Malleus Maleficarum, heksen, Luther, Maarten Luther, Straatsburg, vroegmodern, heksenvervolging, genderrelaties, misogynie, katholieke demonologie
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record