Socioeconomic Status and Sex are Important for Adolescents’ Academic Motivation
Summary
Adolescenten met lage sociaaleconomische status hebben minder toegang tot rolmodellen en lopen een groter risico lopen om minder academisch gemotiveerd te zijn dan adolescenten met een hoge sociaaleconomische status. Academische motivatie is geassocieerd met schoolsucces en dus van groot belang. De sociaal kapitaal theorie en de ecologische benadering benadrukken dat steun van ouders, leraren en vrienden leiden tot een hogere academische motivatie. In deze studie hebben we onderzocht of sekse en de steun van leraren en vrienden invloed hadden op de relatie tussen sociaaleconomische status en academische motivatie. De steekproef bestond uit 2230 adolescenten van TRAILS (The TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey), met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar bij de start en een gemiddelde leeftijd van 14 jaar in de eerste vervolgstudie. Regressieanalyses hebben onthuld dat de sociaaleconomische status op 11jarige leeftijd een voorspeller is voor academische motivatie op 14jarige leeftijd. Daarnaast is gevonden dat sekse ook een voorspeller is voor academische motivatie, waarbij jongens minder gemotiveerd zijn dan meisjes. De hoofdbevinding, dat sociaaleconomische status academische motivatie voorspelt voor adolescenten van 14 jaar is een nieuwe bevinding en benadrukt hoe belangrijk de rol is van de sociaaleconomische status in relatie met academische motivatie.