View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welke Invloed heeft het Opleidingsniveau van Ouders op de Schoolprestaties van de Adolescent: een Onderzoek naar de Mediërende Rol van Economisch, Cultureel en Sociaal Kapitaal.

        Thumbnail
        View/Open
        Rene Broekroelofs - Rene Broekroelofs 5985420.pdf (589.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Broekroelofs, R.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ondanks een gelijk IQ is er een verschil in schoolprestaties onder Nederlandse adolescenten. Wat mogelijk verklaar kan worden door een verschil in opleiding van ouders. De relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolprestaties van de adolescent kan worden verklaard door een verschil in hulpbronnen, te onderscheiden economisch, cultureel en sociaal kapitaal. Er wordt onderzocht of de hulpbronnen een mediërende rol hebben tussen opleidingsniveau van ouders en schoolprestaties van de adolescent en welke van de drie hulpbronnen de meeste variantie verklaart in de relatie tussen opleidingsniveau van ouders en schoolprestaties van de adolescent. In eerdere studies zijn de drie hulpbronnen niet eerder tegelijkertijd gemeten en vergeleken. Er is gebruik gemaakt van bestaande data van TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS), een prospectieve cohortstudie onder Nederlandse adolescenten. De steekproef bestond uit N = 3145 participanten, M leeftijd = 11.09, waarvan 50.8% meisjes en 86.5% met de Nederlandse etniciteit. Naast de adolescenten hebben de ouders en leerkrachten vragenlijsten ingevuld. Er is partiële mediatie gevonden, waarbij economisch en cultureel kapitaal significante mediatoren waren. Sociaal kapitaal was als mediator niet significant. Economisch kapitaal verklaarde de meeste variantie in de relatie tussen opleidingsniveau van ouders en de schoolprestaties van de adolescent.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31613
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo