Op zoek naar factoren voor succes. Analyse van de praktijk: vijf docenten GL over voor hen geslaagde lesmomenten
Author
Veen, B.F. van
Metadata
Show full item recordSummary
Het gaat hier om een artikel waarin verslag wordt gelegd van een Praktijk Gericht Onderzoek (PGO). Dit onderzoek staat in het kader van een eerste graads bevoegdheid als docent GL (zij-instroom). De interesse voor dit onderzoek is ingegeven door de vraag: Goed GL-les geven, hoe dit je dat? De insteek is vervolgens inductief. Door een aantal docenten GL te vragen naar voorbeelden van geslaagde lesmomenten komt dit onderzoek voort uit de praktijk van het leslokaal. Vijf docenten GL zijn bij dit onderzoek betrokken geweest. Hen is gevraagd, ter voorbereiding op een bijeenkomst, om zich minimaal twee voor hen succesvolle lesmomenten te herinneren. Vervolgens zijn deze praktijkvoorbeelden, via meerdere verwerkingsronden in de eerder genoemde bijeenkomst, doorgelicht op variabelen/factoren die een verklaring vormen voor die als succesvol beleefde lesmomenten. Dit leidt tot een vijftal factoren (leerlingen werken met bronteksten; eigen ervaringen worden aangesproken; leerlingen worden uit comfort-zone gehaald; nieuwsgierigheid van docent naar leerlingen; relatie tussen docent en leerlingen). Op basis van deze factoren, sluit het artikel af met drie aanbevelingen voor docenten GL.