Need for the guide on the side. Leerlingpercepties op de begeleiding van docenten in het voortgezet onderwijs bij het samenwerkend leren.
Summary
In dit onderzoek is beschreven wat leerlingen van de begeleiding bij het samenwerkend leren vinden. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van samenwerkend leren op de leerresultaten, de geschikte vormen van begeleiden en de ervaringen van docenten. Vrij weinig is bekend over de ervaringen en behoeftes van leerlingen. In dit onderzoek staan de percepties van leerlingen centraal. Aan de hand van de volgende onderzoeksvraag worden deze belicht: Hoe ervaren leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs de begeleiding van docenten bij het samenwerken aan hun profielwerkstuk?
Op zeven verschillende scholen voor voortgezet onderwijs is onder 397 leerlingen een vragenlijst afgenomen. De leerlingen uit havo- en vwo-klassen werkten in groepjes van twee of meer leerlingen aan hun profielwerkstuk. Uit analyse van ingevulde vragenlijsten, bleek dat de leerlingen graag meer begeleiding zouden krijgen dan nu het geval was. De ervaringen, wensen en tevredenheid van leerlingen bleken te worden bepaald door verschillende leerlingkenmerken (bijvoorbeeld studiestijl). Het verschilt per leerling welk soort begeleiding (bijvoorbeeld begeleiding op een bepaald gebied, de mate van sturing of het soort docentgedrag) wordt waargenomen.