View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Crux van de Kruk: Een onderzoek naar de invloed van het ontwikkelen van een professionele identiteit op het welzijn van coassistenten

        Thumbnail
        View/Open
        'De Crux van de Kruk' definitief - Dala Taks.pdf (793.3Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Taks, D.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De afgelopen jaren is toegenomen aandacht zichtbaar voor het aanmeten van een professionele identiteit bij medisch studenten en in het bijzonder bij coassistenten. Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van een dergelijke identiteit dilemma’s met zich mee kan brengen die een negatieve invloed hebben op het welzijn. Dit is echter nog niet eerder bij coassistenten onderzocht terwijl het een rol kan spelen in het welzijn van coassistenten, waar het op dit moment slecht mee gesteld is. Dit onderzoek focust zich op de eventuele negatieve invloed die coassistenten ervaren van het ontwikkelen van een professionele identiteit en de manier waarop zij hiermee omgaan, ook wel coping genoemd. Voor dit onderzoek is gesproken met twintig coassistenten die hun opleiding volgen bij hetzelfde Nederlandse academisch ziekenhuis. Hen is gevraagd welke dilemma’s zij ervaren en hoe zij op dagelijkse basis met deze dilemma’s omgaan. Uit het onderzoek blijkt dat coassistenten verschillende dilemma’s ervaren die tot negatieve emoties, zoals frustratie en het gevoel nutteloos te zijn, leiden. Coassistenten blijken hier op verschillende manieren mee om te gaan. Zij copen zowel tijdens als buiten het werk en doen dit cognitief en gedragsmatig. Daarbij wordt met name gebruik gemaakt van acceptatie, relativeren en het zoeken van steun of afleiding. Opvallend daarbij is dat coassistenten beter weten om te gaan met de aanwezige dilemma’s naarmate zij al een langere periode met hun coschap bezig zijn. Dit lijkt te komen doordat zij zich meer ontwikkelen als professional wat het voor hen makkelijker maakt om met de dilemma’s om te gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31474
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo