View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van attributie op het effect van empathie op conflictresolutie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Heerde, H van-3640094 en Koenders, LMA-3648869 en Markgraaf, SALM-3634914.pdf (316.7Kb)
        Author
        Heerde, H. van
        Koenders, L.M.A.
        Markgraaf, S.A.L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek is de invloed van attributie op het effect van empathie, perspectiefname (PT) en sympathie (EC), op de vier conflictresolutiestijlen probleem oplossen, terugtrekken, zwichtten en escalatie in ouder-adolescent conflicten onderzocht. Er wordt verondersteld dat er een interactie-effect bestaat tussen attributie en PT op conflictresolutie. Tevens wordt verondersteld dat er geen interactie-effect bestaat tussen attributie en EC. Empathie en conflictresolutie zijn met behulp van gestandaardiseerde vragenlijsten gemeten. Attributie is gemanipuleerd. De vragenlijsten zijn afgenomen onder 112 adolescenten op twee middelbare scholen. Een deel van de adolescenten heeft een vragenlijst met daarin de positief gemanipuleerde attributie ingevuld, het andere deel een vragenlijst met daarin de negatief gemanipuleerde attributie. Het huidige onderzoek heeft geen ondersteuning kunnen vinden voor de interactie-effecten van attributie met PT of EC op conflictresolutie. Echter is met behulp van deze data wel ondersteuning gevonden voor de hoofdeffecten van PT en EC op probleem oplossen. Daarnaast zijn er manipulatiecheck vragen gebruikt om een natuurlijke vorm van attributie te meten. Uit de resultaten van deze gemeten attributie blijkt dat adolescenten die een negatieve attributie over hun ouders innemen minder gebruik maken van de conflictstijl probleem oplossen en zich meer terugtrekken uit het conflict. Dit onderzoek heeft vernieuwende resultaten gevonden, omdat er een specifiek effect van negatieve attributie op de conflictstijlen probleem oplossen en terugtrekken is gevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31456
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo