Zelfsturende teams Evaluatieonderzoek naar de relatie tussen de invoering van zelfsturende teams en tevredenheid van medewerkers en cliënten.
Summary
In deze scriptie worden de resultaten gepresenteerd van een kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen de invoering van zelfsturende teams, de medewerkerstevredenheid en de relatie tussen de medewerkerstevredenheid en de cliënttevredenheid. In het onderzoek zijn 23 (semigestructureerde) interviews gevoerd bij medewerkers en cliënten van Vivent. Het lijkt erop dat de invoering van zelfsturende teams alleen invloed heeft gehad op de medewerkerstevredenheid van medewerkers met een hoger opleidingsniveau. Zij ervaren meer taakvariatie, meer autonomie (behalve op het financiële vlak) en zij ervaren prettige feedback vanuit de coach en de manager. De medewerkers met een lager opleidingsniveau ervaren dat de invoering van zelfsturende teams meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt, wat in bepaalde situaties kan leiden tot problemen. Een ander belangrijke conclusie in dit onderzoek is dat er rolambiguïteit heerst onder de medewerkers van Vivent vanwege de onduidelijkheid in kaders en richtlijnen met betrekking tot de autonomie. De cliënten geven aan over het algemeen tevreden te zijn. Het is voor hen lastig aan te geven of hun tevredenheid veranderd is na de invoering van zelfsturende teams. De medewerkers geven aan dat zij wel cliëntgerichter zijn gaan werken maar niet cliëntvriendelijker. Het cliëntcontact mag niet afhankelijk zijn van de invoering van zelfsturende teams.