View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zelfsturende teams Evaluatieonderzoek naar de relatie tussen de invoering van zelfsturende teams en tevredenheid van medewerkers en cliënten.

        Thumbnail
        View/Open
        Veen, Suzanne - MT.pdf (286.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Veen, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie worden de resultaten gepresenteerd van een kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen de invoering van zelfsturende teams, de medewerkerstevredenheid en de relatie tussen de medewerkerstevredenheid en de cliënttevredenheid. In het onderzoek zijn 23 (semigestructureerde) interviews gevoerd bij medewerkers en cliënten van Vivent. Het lijkt erop dat de invoering van zelfsturende teams alleen invloed heeft gehad op de medewerkerstevredenheid van medewerkers met een hoger opleidingsniveau. Zij ervaren meer taakvariatie, meer autonomie (behalve op het financiële vlak) en zij ervaren prettige feedback vanuit de coach en de manager. De medewerkers met een lager opleidingsniveau ervaren dat de invoering van zelfsturende teams meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt, wat in bepaalde situaties kan leiden tot problemen. Een ander belangrijke conclusie in dit onderzoek is dat er rolambiguïteit heerst onder de medewerkers van Vivent vanwege de onduidelijkheid in kaders en richtlijnen met betrekking tot de autonomie. De cliënten geven aan over het algemeen tevreden te zijn. Het is voor hen lastig aan te geven of hun tevredenheid veranderd is na de invoering van zelfsturende teams. De medewerkers geven aan dat zij wel cliëntgerichter zijn gaan werken maar niet cliëntvriendelijker. Het cliëntcontact mag niet afhankelijk zijn van de invoering van zelfsturende teams.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31344
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo