“Communicatieproblemen in het onderwijs, niet aan de orde toch?” Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van leerkrachten van het primair onderwijs over de betrokkenheid –van en communicatie met migrantenouders
Summary
De afgelopen decennia heeft de Nederlandse samenleving te maken gekregen met de instroom van een divers aantal migrantengroepen. Allemaal met een andere culturele achtergrond en moedertaal. In het Nederlandse onderwijs betekent dit, dat steeds meer scholen contact hebben met ouders die een andere culturele achtergrond en moedertaal hebben. Uit eerdere studies is gebleken, dat juist deze ouders minder betrokken lijken bij het onderwijs. In het algemeen loopt ook de communicatie tussen migrantenouders en leerkrachten stroever dan met autochtone ouders. Culturele verschillen, beeldvorming en taalbarrières blijken van invloed te zijn op het communicatieproces tussen ouders en leerkrachten. Dit onderzoek toont aan welke belemmeringen leerkrachten van het primair onderwijs ervaren in de betrokkenheid –van en communicatie met migrantenouders. Uit het onderzoek blijkt, dat culturele verschillen en taalbarrières wel degelijk invloed hebben op communicatieprocessen. Voornamelijk taalbarrières blijken een belemmering te zijn in de communicatie. Dit heeft ook invloed op de ouderbetrokkenheid. Leerkrachten hanteren verschillende oplossingsstrategieën om deze belemmeringen te overbruggen. Het onderzoek toont daarnaast het perspectief aan van de leerkracht op het gebied van verantwoordelijkheid en beleid. Het blijkt dat op Nederlandse scholen weinig wordt gedaan aan om problemen met betrekking tot interculturele communicatie en taalbarrières op te lossen.