View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Interactive Story Telling: Hoe de Interactieve Aflevering van de Televisieshow ‘De Gelezen Kat: Gevangen in een Verhaal’ Kijkers Uitnodigt te Participeren op het Onlineplatform Netflix

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Spelling controle.docx (18.74Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Stradmeijer, S.A.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In 2017 lanceerde Netflix haar eerste televisieshow met interactive storytelling: ‘PUSS IN BOOK: TRAPPED IN AN EPIC TALE’ (2017). Kijkers beslissen hierbij zelf hoe het plot van de aflevering verloopt. Ze mogen kiezen tussen twee verschillende paden, waarna uiteindelijk het verhaal wordt getoond op basis van de beslissingen die ze genomen hebben. In dit onderzoek is de platformanalyse van José Van Dijck uitgevoerd (Van Dijck, 2013). Daarnaast zijn de elementen content en users/usage verder uitgewerkt in een aparte analyse. Deze analyse schept meer duidelijkheid over de mate van interactie die tot stand komt en in welke mate interactiviteit gestimuleerd wordt door het gebruik in de aflevering. Uit het onderzoek blijkt dat Netflix probeert haar kijkers zich meer betrokken te laten voelen bij het televisieprogramma, door middel van personalisatie en het creëren van een persoonlijke band met de gebruiker. De vraag is echter in hoeverre de consument of kijker invloed heeft op het verhaal. Hierbij speelt het participatiedilemma van Karin van Es (2016) een grote rol. De kijker kan twee keuzes maken, maar deze keuzes leiden vaak tot dezelfde scènes. Bovendien zijn er maar twee verschillende einden en staat vooraf al vast dat de kat hoe dan ook ontsnapt. De publieksparticipatie neemt dus nog steeds vormen aan die louter de interesses van de televisie-industrie dienen (Van Es, 2016, p. 109). De kijker zou meer invloed op het verhaal moeten krijgen, maar in werkelijkheid is deze invloed gering en heeft de gebruiker weinig tot geen invloed op de vormgeving van het platform.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31250
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo