View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschil in het Volgen van Wijsgedrag tussen Mens en Robot bij Kleuters bij een Referentieel Conflict en de Rol van Woordenschat

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Homan, BM-5958679.pdf (162.0Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Homan, B.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kinderen kunnen hun aandacht richten op voorwerpen op twee verschillende manieren, namelijk wanneer er naar een voorwerp gewezen wordt of wanneer een voorwerp met woorden benoemd wordt. In deze thesis wordt bestudeerd of er een verschil is in het opvolgen van wijsgedrag tussen mens en robot bij kleuters van vier tot zes jaar bij een referentieel conflict (wijzen versus benoemen) en welke rol woordenschat hierin speelt. De huidige studie is een replicatie van een eerder experiment van Grassmann en Tomasello (2010), waarbij geconcludeerd werd dat kinderen eerder wijzen volgden dan benoemen. De data werd verzameld door een conflicttaak uit te voeren bij 63 kinderen in de leeftijd van 49.51 tot 74.58 maanden (M = 61.92, SD = 6.13, 38.10% meisjes). Tijdens de conflicttaak werd er onderscheid gemaakt tussen een ‘bekend-label’-conditie en een ‘onbekend-label’-conditie. De resultaten toonden aan dat er geen significante verschillen waren voor agent (mens - robot), voor de verschillende condities (bekend-label - onbekend-label) en voor de combinatie van agent en conditie in de mate waarin kinderen het wijsgedrag van mens en robot volgden. Bovendien was er geen effect en geen significant verschil tussen kinderen met een grote en kleine woordenschat. Er waren geen interactie-effecten. De theoretische en praktische implicaties van deze bevindingen zullen worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31230
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo