View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Helpt Peersupport in de Kindertijd bij het Verwerken van Nare Gebeurtenissen in de Adolescentie?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Merel van Dorp 4249232 Peersupport als buffer voor problemen na nare gebeurtenissen DEF.pdf (215.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dorp, M.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nare gebeurtenissen meemaken als adolescent, zoals echtscheiding, misbruik of geweld, kan leiden tot internaliserende problemen. Deze studie onderzocht of peersupport in de vroege adolescentie als buffer kan dienen voor het ontwikkelen van internaliserende problemen na het meemaken van nare gebeurtenissen. Verder is onderzocht of peersupport voor meisjes sterker werkt dan voor jongens. Met data uit een longitudinale studie tussen 2001 en 2007 is gekeken of midden-adolescenten (N = 1542) die peersupport hadden ervaren op elfjarige leeftijd, en tussen hun elfde en zestiende nare gebeurtenissen meemaakten, minder internaliserende problemen rapporteerden op zestienjarige leeftijd dan adolescenten die minder peersupport hadden ervaren. Zoals verwacht lopen adolescenten die nare gebeurtenissen meemaken een groter risico op internaliserende problemen, rapporteren meisjes meer nare gebeurtenissen én reageren meisjes sterker met internaliserende problemen op nare gebeurtenissen. Maar peersupport op eerdere leeftijd vormt geen buffer voor de effecten in de midden-adolescentie na nare gebeurtenissen. De bevindingen benadrukken het belang van seksespecifieke interventies.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31166
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo