View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        RTL, nu ook te zien op YouTube

        Thumbnail
        View/Open
        Nieuwe Versie Reparatie Bachelor eindwerkstuk - Isa van der Horst (5542650).pdf (1.780Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Horst, I.C. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige medialandschap houden televisiezenders zich bezig met digitaal televisiekijken en online content. Deze ontwikkeling van de afgelopen jaren komt voort uit de noodzaak kijkers te behouden. De aandacht van de kijker is verschoven van televisie naar online aanbieders zoals YouTube. RTL speelt hierop in met het multiscreenformat EXTREME ROADTRIP dat via de YouTube-kanalen RTL Basecamp en StukTV en het “uitzending-gemist”-platform RTL XL wordt uitgezonden. In dit onderzoek is een platformanalyse verricht om de convergentie tussen televisie en YouTube aan te tonen in EXTREME ROADTRIP en om te onderzoeken op welke manier deze convergentie zich manifesteert. De analyse is uitgevoerd aan de hand van de platformanalysemethode van José Van Dijck en de convergentietheorie van Henry Jenkins. De verschillende platformen zijn geanalyseerd aan de hand van de volgende concepten: data, metadata, algortimes, interface, gebruikers en gebruik, content, eigenaarschap, governance, verdienmodel en interdependence. Het onderzoek wijst uit dat convergentie binnen de platformen op verschillende niveaus zichtbaar is, namelijk op het gebied van bedrijfsstructuren, technologie, content en gebruikers. Het multiscreenformat EXTREME ROADTRIP is via de YouTube-kanalen RTL Basecamp en StukTV en via RTL XL gedistribueerd waardoor het geschikt moet zijn als online content en als televisieprogrammering. Convergentie is hierdoor zichtbaar in de content en de technologie, maar ook in de verhoudingen tussen RTL, StukTV en de sponsor Renault.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31124
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo