Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B.A.M. van de
dc.contributor.authorBunt, M. van de
dc.contributor.authorKhong, T.T.
dc.contributor.authorWeeda, M.F.
dc.date.accessioned2015-12-04T18:00:34Z
dc.date.available2015-12-04T18:00:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/31033
dc.description.abstractEen goede voorbereidende rekenvaardigheid is van belang, omdat een inadequate voorbereidende rekenvaardigheid kan leiden tot latere rekenproblemen. Het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid kan gemeten worden met behulp van de Utrechtse Getalbegrip Toets-Revised (UGT-R) en de Cito Rekenen. In het huidige onderzoek wordt onderzocht of er een verband bestaat tussen het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid gemeten met de UGT-R en het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid gemeten met de Cito Rekenen bij 44 jongens en 44 meisjes uit groep 3. Hierbij is gekeken naar de factoren sekse, type onderwijs en technische leesvaardigheid. Aan het huidige onderzoek hebben 44 leerlingen van het Protestants Christelijk onderwijs en 44 leerlingen van het Daltononderwijs deelgenomen. Aan de hand van de resultaten kan worden geconcludeerd dat er een positief verband bestaat tussen het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid gemeten met de UGT-R en het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid gemeten met de Cito Rekenen. De resultaten laten geen significante sekseverschillen zien. Daarnaast zijn er geen significante verschillen gevonden voor type onderwijs. Tot slot kan uit de resultaten worden geconcludeerd dat er een positief verband bestaat tussen het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid en het niveau van technische leesvaardigheid. De resultaten uit het huidige onderzoek zijn van belang, omdat hieruit blijkt dat de UGT-R en de Cito Rekenen allebei voorbereidende rekenvaardigheid meten. Daarnaast kan met voorzichtigheid worden geïnterpreteerd dat het voor leerlingen met een laag niveau van technische leesvaardigheid belangrijk is om naast de Cito Rekenen ook de UGT-R af te nemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent239422
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Voorbereidende Rekenvaardigheid Gemeten met de UGT-R en Voorbereidende Rekenvaardigheid Gemeten met de Cito Rekenen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsUGT-R; Cito Rekenen; voorbereidende rekenvaardigheid; sekse; type onderwijs; technische leesvaardigheid
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record