View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Passend Onderwijs: motivatie van aankomende basisschoolleraren om de nieuwe rol voor het uitvoeren van Passend Onderwijs eigen te maken.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jano 3411915.pdf (432.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Jano, R.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Per 1 augustus 2014 is de onderwijsvernieuwing Passend Onderwijs ingevoerd (PO) (Rijksoverheid, 2014). Leraren spelen een belangrijke rol bij het vormgeven van onderwijsveranderingen (Vermunt, 2006). Ook bij het vormgeven van de onderwijsvernieuwing Passend Onderwijs geldt dat de leraar een belangrijke rol speelt. De vraag is of de leraren gemotiveerd zijn om deze nieuwe onderwijsvorm vorm te geven. In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre aankomende leraren gemotiveerd zijn om de nieuwe rol voor het uitvoeren van passend onderwijs eigen te maken. De onderzoeksvraag luidt: Zijn aankomende basisschoolleraren meer intrinsiek al dan niet extrinsiek gemotiveerd om de nieuwe rol voor het realiseren van Passend Onderwijs eigen te maken? Daarbij is de volgende vraag beantwoord: Kunnen de factoren autonomie, competent gevoel en congruentie verklaren waarom aankomende leraren intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd zijn? Om in kaart te brengen in hoeverre docenten gemotiveerd zijn en hoe de genoemde factoren in relatie staan tot de motivatie van de leraren, is gekozen voor een kwantitatieve survey onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd onder 73 4de jaars pabo-studenten aan de Hogeschool Utrecht en Avans Hogeschool. Na data-analyse is gebleken dat de aankomende leraren zowel intrinsiek als extrinsiek gemotiveerd zijn. De aankomende leraren scoren hoger op intrinsieke motivatie dan op extrinsieke motivatie, maar het verschil is niet significant. Vervolgens is er door middel van een multiple regressie-analyse onderzocht wat de relatie is tussen de motivatie van de aankomende leraren en de factoren autonomie, competent gevoel en congruentie. Uit de regressie-analyse is gebleken dat de factor competent gevoel een significante voorspeller is voor de intrinsieke motivatie van de aankomende leraren. De andere twee factoren, autonomie en congruentie, zijn geen voorspellers voor de intrinsieke motivatie van de aankomende leraren. Voor extrinsiek motivatie is de factor autonomie een significante voorspeller. De factoren competent gevoel en congruentie blijken geen voorspellers te zijn voor extrinsieke motivatie van de aankomende leraren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30866
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo