De invloed van de rijkheid van informatie over de communicatiepartner op het interpretatieproces tijdens communicatie tussen arts en patiënt via een E-consult
Summary
Het doel van deze scriptie is om een bijdrage te leveren aan het 3D3P ontwikkelingsproject van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, waarbij een onderwijsmodule wordt ontwikkeld voor artsen geneeskundestudenten over interactie met patiënten via E-consulten. Er wordt onderzocht wat de invloed van de rijkheid van informatie over de patiënt is op de interpretatie van het asynchrone schriftelijke medium E-consult door artsen en de rol van stereotypering hierbij. Twaalf zesdejaars Geneeskundestudenten hebben drie identieke e-mails met verschillende patiëntprofielen beoordeeld en beantwoord. Voor het onderzoek is grotendeels gebruik gemaakt van de Media Synchronicity Theory (Dennis et al., 2008) en het onderzoek naar Stereotypering (Epley & Kruger, 2005). Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd waarvoor vragenlijsten zijn ingevuld. Vervolgens is explorerend kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarbij de participanten antwoorden moesten construeren op de drie fictieve e-mails met verschillende patiëntprofielen om te achterhalen of significante verschillen uit de kwantitatieve analyse terug te vinden zijn in de geconstrueerde antwoorden. Uit de resultaten is gebleken dat patiënten met arme patiënt-informatie neutraler en voorzichtiger beoordeeld worden. Patiënten met rijke patiënt-informatie worden extremer beoordeeld waarbij de informatie wordt meegenomen in de beoordeling, ook wanneer de informatie niet expliciet in de tekst staat waardoor de beoordeling gebaseerd is op (valse) stereotypen. Op basis hiervan wordt aanbevolen aan het 3D3P project om rekening te houden met het feit dat bij E-consulten de rijkheid van informatie een belangrijke rol speelt bij de interpretatie van artsen op patiënten en dat de beoordeling gebaseerd moet zijn op gegronde en accurate patiënt-informatie.