View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen sociale intelligentie, Machiavellianisme, leiderschap, geslacht en relationele agressie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bas Nierop - Finale versie.pdf (174.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Nierop, B. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding: Deze studie onderzoekt de relatie tussen sociale intelligentie en relationele agressie. Hierbij wordt tevens gekeken naar de rol van Machiavellianisme en leiderschap. Tot slot wordt geslacht als moderator meegenomen in de bovenstaande drie relaties. Verwacht werd dat sociaal intelligentere jongeren meer relationele agressie zouden vertonen. Tevens werd verwacht dat jongeren die hoog scoren op Machiavellianisme en leiderschap als mede meisjes, meer relationele agresssie zouden vertonen. Methode: De steekproef bestond uit 806 adolescenten (353 jongens, 453 meisjes; M leeftijd = 13.37 jaar). Leiderschap en relationele agressie zijn gemeten aan de hand van peer nominaties. Machiavellianisme en sociale intelligentie met zelfrapportage vragenlijsten. Resultaten: Regressieanalyses toonden een positief significante relatie tussen de voorspellers sociale intelligentie, leiderschap en geslacht. Door middel van interactieanalyses werd gevonden dat de relatie tussen leiderschap en relationele agressie sterker was voor meisjes. Discussie: De huidige studie laat zien dat relationeel agressieve gedragingen met name worden geuit door sociaal intelligente jongeren, waarbij in het bijzonder jongeren die door klasgenoten worden aangewezen als leiders en met name meisjes die worden aanwezen als leiders van de klas, relationeel agressieve pesters zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30833
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo