Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZee, E.L. van der
dc.contributor.authorBerg, M.A. van den
dc.date.accessioned2018-09-03T17:00:52Z
dc.date.available2018-09-03T17:00:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30825
dc.description.abstractIn een ‘Community of Practice’ (CoP) komen mensen bij elkaar, omdat het deze individuen niet meer lukt om op eigen kracht om te gaan met complexe problemen die hun eigen praktijk in de weg staan. Het is een ontmoetingsplek waar zij elkaar adviseren, inspireren en van elkaar kunnen leren om de eigen praktijk vooruit te helpen. Zij zien een samenwerking met andere die kampen met soortgelijke problemen als essentieel om de praktijk vooruit te helpen. In dit onderzoek is er dieper gekeken naar een specifieke CoP: het landmakersnetwerk. Dit is een netwerk van 30 deelnemers die ieder een unieke experimenteerpraktijk hebben opgezet ten behoeve van de ruimtelijke ontwikkeling. Zij zijn bewust bij elkaar gezet door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, omdat zij geloven dat er een bepaalde kruisbestuiving kan plaatsvinden wanneer deze praktijken bij elkaar komen om van elkaar te leren. Het probleem is dat er vaak gezegd werd dat er moest worden geleerd, maar hier werd weinig invulling aangegeven. Om deze reden is er een interventie uitgevoerd op het landmakersnetwerk door een externe partij: de Urban Futures Studio, waar de auteur van dit onderzoek stagiair was. Tijdens deze interventie gingen de deelnemers aan de slag met drie ervaringsgerichte werkvormen om de deelnemers te laten proeven aan de waarde van leren en te activeren voor een gezamenlijk gesprek over het doel van het netwerk. Dit onderzoek was gecentreerd rondom de interventie. Er is onderzocht hoe de interventie de CoP kan versterken en op welke manier dit gebeurt. Hieruit zijn allerlei inzichten naar voren gekomen. De belangrijkste is dat de interventie heeft gezorgd voor het vinden van de gemeenschappelijke urgentie van de groep. Gezamenlijk willen zij invloed uitoefenen op de beleidswereld door aan de slag te gaan met concrete vraagstukken van de overheid. Daarnaast lijken de drie ervaringsgerichte werkvormen geschikt te zijn om de praktijken elkaar in soortgelijke problemen te laten vinden ondanks de diversiteit. Deze werkvormen zorgen voor het opwekken van een gevoel van vertrouwen dat voeding biedt aan de plenaire gesprekken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1322801
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInterveniëren op een 'Community of Practice'
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInterventie ; Ervaringsgericht Leren ; Lerend Netwerk ; Experimenten ; 'Community of Practice'
dc.subject.courseuuHuman Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record