Lezen en laten lezen. Een onderzoek naar het verband tussen literaire competentie en leesvaardigheid bij leerlingen in vwo-5
Summary
In deze scriptie is onderzocht in hoeverre de literaire competentie en de leesvaardigheid van leerlingen in vwo-5 met elkaar samenhangen. Ook is getoetst in hoeverre leerlingen in staat zijn hun eigen literaire competentie in te schatten aan de hand van de niveaus van Witte. Om deze correlaties te onderzoeken hebben leerlingen een leesvaardigheidstest gemaakt en een literaire competentietest ingevuld. Hieruit kwamen vrijwel geen significante correlaties naar voren. Zowel voor zwakke als voor sterke lezers gold dat er weinig samenhang was tussen hun prestaties op de leestest en de resultaten op hun literaire test. Onduidelijk is gebleven in hoeverre leerlingen in staat zijn gebleken hun eigen niveau van literaire competentie in te schatten. Mogelijke oorzaken voor de resultaten, die niet in de lijn der verwachting liggen, zijn gebrekkig literatuur- en leesvaardigheidsonderwijs op de onderzoeksschool, onvoldoende inzet van de leerlingen tijdens de test, de beperkte meetbaarheid van leesvaardigheid en een te moeilijke leesvaardigheidstest voor leerlingen van het niveau dat men in vwo-5 mag verwachten.