View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderlijke steun en depressiviteit adolescenten Het mediatie-effect van de competentiebeleving van adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jeugdstudies-Jefen Hu-3404722.pdf (508.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hu, J.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is al veel onderzoek gedaan naar ouderlijke steun, competentiebeleving van de adolescenten en hun rol bij depressiviteit van adolescenten. Huidig longitudinaal onderzoek richt zich op de minder onderzochte vraag of competentiebeleving de relatie medieert tussen ouderlijke steun en depressiviteit van adolescenten. Het onderzoek maakt gebruik van de zelfrapportages uit het longitudinale onderzoeksproject TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey (TRAILS). De steekproef bestaat uit 1404 adolescenten uit intacte gezinnen met een gemiddelde leeftijd van 11,1 jaar (SD= 0.56) op het eerste moment en 16,3 jaar op het derde meetmoment (SD= 0.70). Ouderlijke steun en competentiebeleving is meegenomen op het eerste meetmoment en depressiviteit op het derde meetmoment. Resultaten van de mediatie-analyse tonen aan dat competentiebeleving van de adolescenten de relatie ouderlijke steun op de depressiviteit van adolescenten volledig medieert, waarbij 8% van de variantie verklaard wordt. Vervolgonderzoek is nodig om duidelijk te krijgen wat de relevante aspecten zijn van de competentiebeleving van adolescenten en welke factoren de competentiebeleving vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30766
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo