View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        (On)betrouwbare morele intuïties

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie Lisan Gunsing.pdf (329.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Gunsing, L.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Jonathan Haidt stelt in zijn sociaal intuïtionistisch model dat morele oordelen primair worden gevormd door snelle, automatische intuïties. Bewuste morele redeneringen spelen geen causale rol in dit proces. Een probleem voor dit model is dat deze morele intuïties niet betrouwbaar zijn. Intuïties maken gebruik van onbetrouwbare heuristieken, zijn gevoelig voor framing en variëren in gevallen waar stabiele oordelen verondersteld worden. Ik stel in deze scriptie dat dit niet hoeft te betekenen dat morele intuïties altijd onbetrouwbaar zijn. Ik beargumenteer dat het flexibele leersysteem zoals ontwikkeld door Peter Railton beter in staat is om te laten zien waar onze intuïties naar verwachting betrouwbaarder zijn en waar minder. Enerzijds is het systeem op evaluatieve wijze in staat intuïties bij te werken, en anderzijds maakt het systeem gebruik van impliciete kennis en competenties om morele oordelen af te stemmen op de wer-kelijkheid. Acceptatie van dit systeem vereist fundamentele herziening van het model van Haidt. Het betekent echter niet dat alle morele intuïties betrouwbaar zijn en zonder kritische blik aangenomen moeten worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30685
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo