Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnden, R.J.J.M. van den
dc.contributor.authorTilborg, N.G. van
dc.date.accessioned2018-08-25T17:01:04Z
dc.date.available2018-08-25T17:01:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30579
dc.description.abstractHet doel van dit longitudinale onderzoek was om na te gaan of er een directe relatie bestaat tussen narcisme en zelfwaardering aan de ene kant en het posten van selfies op sociale media aan de andere kant. Daarnaast is onderzocht of er sprake is van mediatie door de behoefte aan aandacht via sociale media. De longitudinale analyses laten zien dat narcisme een toename voorspelt in het posten van selfies een jaar later. Het posten van selfies lijkt vooral verhoogd te zijn bij adolescenten die hoog scoren op narcisme en laag of gemiddeld scoren op zelfwaardering. Verder voorspellen een hoge score op narcisme en een gebrek aan zelfwaardering een toename in de behoefte aan aandacht, maar er zijn geen aanwijzingen gevonden voor mediatie door de behoefte aan aandacht via sociale media.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent221305
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSelfies, Narcisme en een Kwetsbare Zelfwaardering
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAdolescenten; Narcisme; Self-esteem; Lage zelfwaardering; Kwetsbaar narcisme; Behoefte aan aandacht; Selfies; Sociale media
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record