Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorSlot, P.
dc.contributor.authorHeerkens, M.J.
dc.date.accessioned2018-08-25T17:00:59Z
dc.date.available2018-08-25T17:00:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30565
dc.description.abstractMaatschappelijke spanningen rondom diversiteit hebben een negatieve invloed op sociale cohesie op scholen en krijgen daarom veel publieke, politieke en beleidsmatige aandacht. Ervaringen van onderwijsprofessionals op basisscholen zijn echter nog niet eerder onderzocht. Daarom is in de huidige studie middels 12 kwalitatieve diepte-interviews met schoolleiders, intern begeleiders en leerkrachten (N=15) onderzocht: (1) Wat is de ervaren praktijk rondom maatschappelijke spanningen van professionals op basisscholen? (2) Wat is de houding en aanpak van maatschappelijke spanningen van professionals op basisscholen? Onderwijsprofessionals ervaren weinig maatschappelijke spanningen, en hun houding, kindbeeld en beperkte reflectie lijken hierin bepalend. Het omgaan met en betrekken van ouders vinden professionals lastig. Bovendien signaleren professionals bepaalde spanningen niet, zoals polarisatie in conflicten en eigen aanpak. Er wordt gesuggereerd dat scholen in de omgang met leerlingen en ouders vaak voorbij gaan aan de maatschappelijke opvoedingstaak om samen tot omgangsvormen te komen, wat mogelijk een negatieve invloed heeft op de sociale cohesie in de school. Tenslotte is dit onderzoek een oproep aan wetenschappers en beleidsmakers om aandacht voor maatschappelijke spanningen die geen conflicten veroorzaken maar op subtiele wijze een negatieve invloed hebben sociale cohesie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent545809
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMinder Dan Verwacht en Meer Dan Gedacht: Maatschappelijke Spanningen in het Basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmaatschappelijke spanningen; polarisatie; diversiteit; basisonderwijs; onderwijsprofessionals
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record