Het Effect van Lichamelijk Bewegen over de Getallenlijn van de Embodied Training op Getalbegrip en Rekenvaardigheden bij Kinderen van Groep Drie en Vier van Nederlandse Basisscholen
Summary
Doel: Binnen deze studie wordt getracht het werkzame bestanddeel te vinden van de op de theorie van ‘embodied cognition’ ontwikkelde sensomotorische training van de mentale getallenlijn die effectief blijkt in het verbeteren van getalbegrip en rekenvaardigheden bij kinderen. Onderzocht wordt of het tot nu toe onbekende werkzame bestanddeel van de training de mate van lichamelijke ervaring tijdens het bewegen over een getallenlijn is. Methode: Aan dit onderzoek hebben 60 kinderen uit groep drie en vier deelgenomen afkomstig van 2 basisscholen. Hiervan volgden 30 kinderen de ‘embodied’ training, waarin ‘embodied’ cognition een relatief grote rol speelt en 30 kinderen de controletablettraining waarin ‘embodied’ congition een relatief kleine rol speelt. Middels de herhaalde metingen MANOVA wordt onderzocht of er sprake is van een significante vooruitgang in prestaties op de nameting in vergelijking met de voormeting van de getallenlijntaak, sommentaak en symbolisch vergelijkingstaak en of deze vooruitgang significant verschilde voor de twee onderzochte groepen. Resultaten: Onderzoeksresultaten wijzen uit dat er sprake is van een significante vooruitgang op de getallenlijntaak, sommentaak en
symbolisch vergelijkingstaak na het volgen van de training voor alle kinderen, maar dat er geen significant verschil is in deze vooruitgang tussen de twee onderzoeksgroepen. Conclusie en discussie: Beide trainingen zorgde voor significant betere rekenvaardigheden en getalbegrip bij de getrainde kinderen uit groep 3 en 4, maar de mate van lichamelijke ervaring tijdens het bewegen over de getallenlijn blijkt niet het werkzame bestanddeel te zijn van de ‘embodied’ training.