View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zeg het met een vaasje!

        Thumbnail
        View/Open
        BA-EWS.docx (126.0Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Jans, C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Reclames richten zich dikwijls op een specifiek publiek met een bepaald gender. Deze reclames kennen een bepaald ‘gender image’ toe aan hun product of boodschap. Met dit gender image proberen adverteerders hun beoogde publiek aan te spreken op een manier die herkenbaar wordt geschat. Achter deze reclames schuilen bepaalde ideeën over gender en de representatie van mannelijkheid of vrouwelijkheid. Alcohol is een product wat een sterk gender image bevat en hiermee specifiek mannen of vrouwen wil bereiken. Dit onderzoek heeft bekeken hoe gender wordt gerepresenteerd in deze gendergerichte reclames, en hoe dit een bijdrage kan leveren aan de stereotypering van mannelijkheid of vrouwelijkheid. Na een kritische discourse analyse is duidelijk geworden dat er in de onderzochte reclames sterk sprake is van stereotypering. Echter, er worden ook vernieuwende representaties weergegeven en tot slot rest de vraag: is stereotypering een kwalijke zaak?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30546
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo