BRON|BROEN en THE BRIDGE; Vergelijkende analyse naar de verschillen tussen een remake en zijn origineel
Summary
Het opnieuw uitbrengen van een succesvolle film of serie lijkt een trend die de laatste jaren flink heeft toegenomen. Of het nou een adaptation, reboot of remake betreft, oude verhalen herleven. In dit onderzoek wordt de remake onder de loep genomen. De redenen voor het uitbrengen van een remake kunnen variëren, maar ook de manier waarop de remake wordt geconstrueerd is niet altijd hetzelfde. Aan de hand van de Scandinavische serie BRON|BROEN en zijn Amerikaanse remake THE BRIDGE wordt onderzocht op welke wijze deze twee series van elkaar verschillen. De gevonden resultaten worden uiteindelijk gebruikt om te reflecteren op het debat over remake television.
Uit de analyse van de pilotafleveringen van beide series blijkt een aantal verschillen te bestaan op het gebied van stijl en narratieve constructie. De verschillen resulteren onder andere in anders geconstrueerde personages en verschillen in urgentie voor de grensovergang. De Amerikaanse remake mist daarnaast onderdelen van het plot van het Scandinavische origineel en zet de buurlanden lijnrecht tegenover elkaar. Al deze verschillen samen leveren een flink aangepast plot in vergelijking met het origineel.
Dit onderzoek introduceert de vertolkte remake binnen het debat over remake television om deze vorm van een transnationale remake te duiden. Dit type remake onderscheidt zich doordat het de lokale productiecontext meeneemt in de uitvoering van de remake. Hierbij kan gedacht worden aan het omzetten van metaforen naar de lokale variant, maar ook het aanpassen van de lokale problematiek die centraal staat. In de remake THE BRIDGE is bijvoorbeeld de spanning op de Amerikaans-Mexicaanse grens een toevoeging ten opzichte van het Scandinavische origineel. De introductie van de vertolkte remake is een toevoeging aan discussie over classificatie van remakes. De discussie rondom de remake is een complexe puzzel; dit onderzoek voegt een stukje toe en hoopt hiermee de puzzel verder te completeren.