Drie problemen, één oplossing: de verantwoordelijkheid ligt bij de consument
Summary
Het consumeren van vlees is niet alleen slecht voor onszelf, maar ook voor het milieu (Dinther, 2017). Het is daarom noodzakelijk om mensen ervan te overtuigen over te stappen op een plantaardig dieet. Eén manier om mensen hiervan te overtuigen is door middel van documentaires (Nisbet en Aufderheide, 2009). In deze scriptie wordt gekeken naar hoe de maker van de documentaire FOOD CHOICES (Siewierski, 2016) het publiek ervan probeert te overtuigen over te stappen op een plantaardig dieet. FOOD CHOICES is een first-person film waarin de kijker Siewierski volgt op zijn zogenoemde “zoektocht” naar antwoorden op de door hemzelf gestelde vragen. Door de film vanuit een ‘ik’- en ‘wij’-perspectief te vertellen, wordt het onderwerp van de film persoonlijker en zal de kijker hier voor open staan. Uit de analyse blijkt dat de documentaire vooral gebruik maakt van responsibilization, waarbij de consument de verantwoordelijkheid draagt voor het oplossen van drie geschetste problemen. De problemen zijn dat dierlijke producten slecht zijn voor de gezondheid, dat de vleesindustrie slecht is voor de planeet en het milieu en dat het niet diervriendelijk is. De oplossing voor deze drie problemen, waarvoor de kijker verantwoordelijkheid draagt, is het overstappen op een plantaardig dieet.
In de documentaire FOOD CHOICES (2016) wordt gebruik gemaakt van verschillende strategieën voor het overtuigen van de kijker die in de literatuur worden aangereikt. De scriptie draagt daarom bij aan een corpus van casestudies die deze literatuur bevestigen.