“Papa kan dat niet.”
Summary
Ouderbetrokkenheid is een belangrijke factor in de ontwikkeling van een kind, maar blijkt bij anderstalige
gezinnen moeilijker te bewerkstelligen door de taalbarrière. Taal Doet Meer (TDM) is een
vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor de ondersteuning van anderstaligen, waarbij vrijwilligers wekelijks een pupil in de leeftijdscategorie 8 – 14 thuis ondersteunen. In dit onderzoek worden via vragenlijsten aan ouders (n=10), schoolmedewerkers (n=34) en vrijwilligers (n=67), via interviews met ouders (n=7) en
schoolmedewerkers (n=4) en een appreciative inquiry met vrijwilligers (n=13) onderzocht hoe vrijwilligers de
ouderbetrokkenheid van anderstalige ouders kunnen versterken. Daaruit blijkt dat zowel ouders als vrijwilligers aangeven dat de ouders niet in staat zijn hun kind te begeleiden vanwege de beperkte beheersing van de Nederlandse taal. Scholen geven met name het belang van het creëren van een gestructureerde en
geïnteresseerde, taalrijke thuisomgeving aan. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt TDM aanbevolen de
vrijwilliger handvatten te geven om de ouders te helpen een taalrijke thuisomgeving te creëren, een
gestructureerd en prettig leerklimaat thuis te creëren en het contact tussen ouders en school te bevorderen.
Concreet gaat het daarbij om het duidelijk communiceren van verwachtingen aan de vrijwilligers voor de
samenwerking met ouders, een structurele kennisoverdracht tussen vrijwilliger en ouders, en het veranderen van het beeld bij vrijwilligers dat ouders hun kind niet kunnen ondersteunen door een taalbarrière.