View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Papa kan dat niet.”

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Snels, SPA-3902625.pdf (383.2Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Snels, S.P.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ouderbetrokkenheid is een belangrijke factor in de ontwikkeling van een kind, maar blijkt bij anderstalige gezinnen moeilijker te bewerkstelligen door de taalbarrière. Taal Doet Meer (TDM) is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor de ondersteuning van anderstaligen, waarbij vrijwilligers wekelijks een pupil in de leeftijdscategorie 8 – 14 thuis ondersteunen. In dit onderzoek worden via vragenlijsten aan ouders (n=10), schoolmedewerkers (n=34) en vrijwilligers (n=67), via interviews met ouders (n=7) en schoolmedewerkers (n=4) en een appreciative inquiry met vrijwilligers (n=13) onderzocht hoe vrijwilligers de ouderbetrokkenheid van anderstalige ouders kunnen versterken. Daaruit blijkt dat zowel ouders als vrijwilligers aangeven dat de ouders niet in staat zijn hun kind te begeleiden vanwege de beperkte beheersing van de Nederlandse taal. Scholen geven met name het belang van het creëren van een gestructureerde en geïnteresseerde, taalrijke thuisomgeving aan. Naar aanleiding van dit onderzoek wordt TDM aanbevolen de vrijwilliger handvatten te geven om de ouders te helpen een taalrijke thuisomgeving te creëren, een gestructureerd en prettig leerklimaat thuis te creëren en het contact tussen ouders en school te bevorderen. Concreet gaat het daarbij om het duidelijk communiceren van verwachtingen aan de vrijwilligers voor de samenwerking met ouders, een structurele kennisoverdracht tussen vrijwilliger en ouders, en het veranderen van het beeld bij vrijwilligers dat ouders hun kind niet kunnen ondersteunen door een taalbarrière.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30425
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo