Succesfactoren voor zorgcoördinatie in het middelbaar beroepsonderwijs
Summary
Achtergrond: In het functioneren van de zorgstructuur in het Nederlandse onderwijs vervult de zorgcoördinator een belangrijke rol. Er is echter nog weinig empirisch onderzoek naar de invulling van deze rol. Doelstelling: Dit onderzoek is erop gericht om de knelpunten, de succesfactoren en de kansen van de zorgcoördinatie op het MBO College Almere in kaart te brengen. Methode: Er is een kwalitatief, verkennend casusonderzoek gedaan met semigestructureerde interviews met de zorgcoördinatoren en het hoofd van het Loopbaan Expertise Centrum (N = 16). Resultaten: Momenteel is de zorgcoördinatie een taak, en geen functie, die bestaat uiteenlopende werkzaamheden. De zorgcoördinatoren zijn tevreden met de onderlinge samenwerking, hun huidige positionering in de school, het contact met externe partijen en hun masteropleiding. De zorgcoördinatoren ervaren gebrek aan tijd voor hun werkzaamheden en voor hun masteropleiding. De participanten constateerden als mogelijke succesfactoren: meer tijd, goede communicatie, ondersteuning van hun manager en team en beleid dat beter is toegespitst op de doelgroep. Aanbevelingen: Het is aan te raden om de zorgcoördinator tot een functie te maken en te evalueren of de zorgcoördinatoren meer tijd nodig hebben voor hun werkzaamheden. Ten slotte kan een structurele vorm van kennisactualisatie van de zorgcoördinatoren bijdragen aan het succes van de zorgcoördinatie.