Evaluation study of the Jongerendenktank program into the theoretical foundation, implementation, and perceived outcomes.
Summary
In Nederland gebeurt het te weinig dat MBO-jongeren participeren in gemeentelijke beleidsvorming en daar zelf ook wat aan hebben. Save the Children heeft het Jongerendenktank programma ontwikkeld om dit probleem aan te pakken, door jongeren in staat te stellen om een effectieve manier te participeren in beleidsvorming. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de mogelijke effectiviteit van dit programma. In dit onderzoek zijn daarom de effectiviteitspotentie, implementatie en ervaren uitkomsten van het programma de Jongerendenktank geëvalueerd. Een documentenanalyse is uitgevoerd op de beschreven documenten. Semigestructureerde interviews zijn uitgevoerd bij twee programmamakers, zeven MBO-jongeren en drie beleidsmakers die meegedaan hebben aan het programma. Uit de documentenanalyse is gebleken dat de effectiviteitpotentie van de Jongerendenktank niet hoog ingeschat wordt. Uit de kwalitatieve analyse van de interviews bleek dat de trainer een belangrijke rol speelt in de implementatie van het programma en er voor zorgt dat het programma afgestemd wordt op de specifieke jongeren en gemeente. De jongeren leerden veel over invloed uitoefenen in beleidsvorming. Beleidsmakers leerden verschillende voorwaarden voor effectieve jongerenparticipatie kennen. Alle jongeren en beleidsmakers vinden het programma belangrijk. Het programma kan een geschikt middel zijn voor gemeenten om jongeren op een effectieve manier te laten participeren. Aanbevolen wordt om de potentiële effectiviteit te verhogen door de documenten van het programma aan te passen. Een effectonderzoek is nodig om de daadwerkelijke effectiviteit van het programma te bepalen.
Trefwoorden: jongerenparticipatie, beleidsvorming, gemeentes, empowerment, evaluatieonderzoek
Abstract
In the Netherlands, it happens to little that IVE youth participate in policy-making at municipalities and benefit from it themselves. Save the Children has developed the Jongerendenktank to address this problem by enabling youth to participate effectively in policy-making. However, no research has been carried out into the potential effectiveness of this program. Therefore, the potential effectiveness, implementation and perceived outcomes of the Jongerendenktank program were evaluated in this study. A document analysis has been carried out on the documents of the program. Semi-structured interviews were conducted with two program makers, seven IVE students and three policymakers who were former participants of the program. The document analysis showed that the potential effectiveness was not considered high. The qualitative analysis of the interviews showed that the trainer
EVALUATION STUDY OF THE JONGERENDENKTANK PROGRAM 3
plays an important role in the implementation of the program and ensures that the program is tailored to the specific youth and municipality. The youth learned a lot about exerting influence in policy-making. Policymakers learned different conditions for effective youth participation. All youth and policymakers considered the program important. The program can be a suitable tool for municipalities to enable youth to participate in an effective way. It is recommended to increase the potential effectiveness by adjusting the documents of the program. An effect study is needed to determine the actual effectiveness of the program.