Op dezelfde bladzijde: Percepties van ouders over de interculturele communicatie met de leerkracht
Summary
In dit onderzoek staat de vraag centraal in hoeverre culturele eigenschappen een verklaring bieden voor de percepties van ouders over de interculturele communicatie met de leerkracht van hun kind. Hoewel er geen sprake lijkt te zijn van onderadvisering voor leerlingen met een migratieachtergrond, zijn er aanwijzingen dat deze jongeren soms een hoger niveau aan zouden kunnen dan waar zij nu op instromen. Ouders spelen een belangrijke rol in het onderwijs dat hun kind krijgt en de communicatie tussen leerkrachten en ouders is dan ook cruciaal om onderwijsresultaten te verbeteren. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen met 11 ouders met een Turkse of Marokkaanse migratieachtergrond en een kind in groep 8. Hieruit komt naar voren dat verschillen tussen ouders en leerkrachten op de culturele dimensies van Hofstede (1983), zoals de mate van onzekerheidsvermijding, lange termijn oriëntatie en masculiniteit, een verklaring kunnen bieden voor de percepties van ouders met een migratieachtergrond over de communicatie met leerkrachten. Deze studie kan hiermee bijdragen aan het verbeteren van de communicatie tussen leerkrachten en ouders met verschillende culturele achtergronden, omdat individuen die zich bewust zijn van culturele verschillen beter rekening kunnen houden met verschillen in communicatiestijlen en verwachtingen van beide partijen.