De Interculturele Dialoog als Instrument om met de Problematische Wij/zij-scheiding om te gaan. Polarisatie in het Voortgezet Onderwijs in Utrecht
Summary
Toenemende diversiteit in Nederland brengt verscherpte tegenstellingen en wij/zij-scheidingen met zich mee, in de samenleving alsook in het onderwijs. De interculturele dialoog kan worden ingezet als instrument om hiermee om te gaan. Dit kwalitatieve onderzoek verkent de wijze waarop docenten spreken over de wij/zij-scheiding in het voortgezet onderwijs en de wijze waarop de (interculturele) dialoog als instrument wordt ingezet om hiermee om te gaan. Op basis van het concept 'othering' en een theoretische clustering van dimensies aangaande de interculturele dialoog zijn zes rondetafelgesprekken tussen docenten (n = 19) van 11 voortgezet onderwijs scholen uit Utrecht en experts vanuit de Universiteit Utrecht (n = 6) geanalyseerd. Er blijkt sprake te zijn van othering, die tevens als problematisch ervaren
wordt, voornamelijk vanwege vooroordelen tussen leerlingen. Ook wordt de dialoog door de meerderheid van de docenten als instrument ingezet om met de wij/zij-scheiding om te gaan. Hoewel de theoretische clustering van de dimensies van de dialoog te betwisten valt, is vervolgonderzoek nodig om verder te verkennen hoe de interculturele dialoog zo adequaat mogelijk in kan worden gezet op voortgezet onderwijsscholen in Utrecht.