Preventie van Polarisatie in het Voortgezet Onderwijs: De Schoolgrondwet als Gezamenlijk, Gedragen en Inclusief Kader voor het uitdragen van de Schoolidentiteit en de Schoolgedragsregels
Summary
De grote mate van vrijheid die Nederlandse scholen krijgen voor het organiseren van diversiteit, lijkt voor onduidelijkheid te zorgen omtrent de schoolidentiteit en schoolgedragsregels. In dit onderzoek identificeer ik op basis van internationale literatuur vier typen
benaderingen die worden ingezet om met diversiteit om te gaan in het onderwijs. Ook is onderzocht of scholen deze benaderingen momenteel gebruiken, en of/hoe een gezamenlijk en gedragen kader - dat verband houdt met de schoolidentiteit en de schoolgedragsregels - kan bijdragen aan de preventie van polarisatie op Utrechtse VO-scholen. Middels kwalitatieve Delphimethode hebben rondetafelgesprekken plaatsgevonden met experts uit de wetenschap (n = 6) en onderwijsprofessionals (n = 19) van Utrechtse VO-scholen (n = 11). De situatie in het Nederlandse onderwijs lijkt ervoor te zorgen dat scholen niet goed weten hoe zij diversiteit kunnen organiseren en nauwelijks een van de benaderingen gebruiken. Het merendeel van de scholen werkt aan schoolidentiteit, maar heeft wel moeite te om de identiteit - en bijbehorende gedragsregels - te (her)definiëren, expliciet en inclusief te maken, evenals daadwerkelijk uit te dragen. Dit impliceert dat scholen hernieuwde kader(s) nodig hebben die rekening houden met het type diversiteit in Nederland, bijvoorbeeld een schoolgrondwet.