Professionalisering en Pedagogisch Leiderschap in de Nederlandse Kinderopvang
Summary
Recente literatuur onderschrijft het belang van professionalisering voor de kwaliteit van zorg en opvang binnen Kinderopvangorganisaties. Daarnaast komt naar voren dat pedagogisch leiderschap belangrijk is in de uitvoering van de professionalisering en de effectieve elementen. Onderzoek naar deze twee concepten staat in Nederland echter nog in de kinderschoenen. Het huidige onderzoek bestudeerd deze twee concepten in de Nederlandse praktijk. Dit wordt gedaan door een casestudy uit te voeren bij een Nederlandse kinderopvangorganisatie. De invulling van langdurige, bedrijfsinterne professionalisering komt bij de onderzochte organisatie op drie manieren terug: De invoering van een curriculum omtrent het thematisch werken, het coachen met behulp van videofragmenten en het houden van vestigingsoverleggen. De effectieve elementen hierin onderschrijven het belang van gezamenlijkheid en reflectie dat uit internationale literatuur terugkomt, en benadrukken hiernaast voornamelijk het belang van de koppeling naar de dagelijkse praktijk op de vestigingen. Het leiderschap van de vestigingsmanagers wordt omschreven als gefragmenteerd en van een hoog administratief karakter, hierdoor ervaren de managers onvoldoende tijd voor duurzaam pedagogisch leiderschap. Wanneer pedagogisch leiderschap toch naar voren komt lijkt dit op een reactieve en ad hoc manier plaats te vinden, dit heeft volgens de managers ook te maken met een gebrek aan sturing vanuit de organisatie.