‘Naar een Positief Sportklimaat’. Evaluatieonderzoek naar de Effecten van de Interventie ‘De Sportpedagoog’ op het Pedagogisch Sportklimaat bij Twee Voetbalverenigingen.
Summary
Voor de Gemeente Utrecht is in dit evaluatieonderzoek gekeken naar de effecten van de interventie ‘De Sportpedagoog’ op het pedagogisch sportklimaat bij twee voetbalverenigingen, ervaren door trainers en spelers en het observeerbare pedagogisch sportklimaat. Een goed pedagogisch sportklimaat is van belang voor de positieve ontwikkeling van jeugdigen en draagt bij aan de structurele sportparticipatie van kwetsbare jeugdigen. Een pedagogisch sportklimaat kan worden beschreven in termen van positieve relaties tussen de spelers, een goede interactie tussen trainer en speler, een prettige verenigingssfeer, een duidelijke verenigingsorde en betrokken ouders. Methode. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van verschillende methoden in een pre-post test design. Over een periode van negen weken zijn trainers (N=5) twee keer geïnterviewd, hebben de spelers (N=51) van deze trainers twee keer een vragenlijst ingevuld en er is twee keer geobserveerd bij trainingen van deze trainers en hun spelers. Resultaten. Er is een positieve verandering gevonden, in alle drie de methoden, op het gebied van de interactie tussen trainer en spelers. Op het gebied van onderlinge relaties, verenigingssfeer, verenigingsorde en de ouderbetrokkenheid zijn geen duidelijke verbeteringen of verslechteringen gevonden. Conclusie. De resultaten sluiten aan bij de verwachtingen aangezien de interventie ‘De Sportpedagoog’ vooral op het versterken van de vaardigheden trainers inzet. Herhaling van dit onderzoek is nodig, omdat de inzet van ‘De Sportpedagoog’ wellicht een langere periode nodig heeft om meer effect te hebben op het pedagogisch sportklimaat. Aanbevolen wordt om de zichtbaarheid van de sportpedagoog op verenigingen te vergroten om zo sneller effecten te genereren bij verenigingen.