View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samen richting de toekomst: Een onderzoek naar de waarde van verlengde arbeidsbegeleiding voor de arbeidsparticipatie van jeugdigen met een licht verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Boonstra, RD-5511437.pdf (207.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Boonstra, R.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding Zowel vanuit de politiek als de wetenschap is de aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie tussen de 16 en 27 jaar en hun ontwikkeling naar de arbeidsmarkt toegenomen. Een deel van deze jongeren heeft een licht verstandelijke beperking (lvb). Theorie Lvb-jongeren hebben meer moeite hebben met het vinden en behouden van een baan: arbeidsparticipatie. Naar aanleiding van de motie Kwint/Özdil kan verlengde arbeidsbegeleiding in samenwerking met school en gemeente op basis van de theorie en praktijk kansen bieden voor arbeidsparticipatie. Methode Om te verkennen wat verlengde arbeidsbegeleiding kan bijdragen aan arbeidsparticipatie van lvb-jeugdigen zijn er semi-gestructureerde interviews gehouden met beleidsmedewerkers (n=6), praktijkprofessionals (n=6) en voorlopers: medewerkers van een school waar een vorm van verlengde arbeidsbegeleiding ingezet wordt (n=3). Resultaten De resultaten laten zien dat individuele problematiek op verschillende leefdomeinen van lvb-jeugdigen het begeleiden kan vermoeilijken. Maatwerk in arbeidsbegeleiding draagt bij aan arbeidsparticipatie. Er ontstaat steeds meer samenwerking tussen de school en de gemeente. Verlengde arbeidsbegeleiding wordt positief ontvangen, maar effectiviteit omvat enkele voorwaarden. Discussie Verlengde arbeidsbegeleiding biedt kans voor de arbeidsparticipatie van lvb-jeugdigen, deels vanwege het doorlopende contact. Door samenwerking, prikkels geven op de arbeidsmarkt en holistisch vooronderzoek kan worden ingespeeld op voorwaarden om verlengde arbeidsbegeleiding in te richten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30395
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo