De Rol van Child-Directed Speech binnen de Taalverwerving van Tweetaligen
Summary
Baby’s zijn in staat om relatief snel een taal te verwerven. De vraag is echter hoe ze in staat zijn dit te doen. Er wordt aangenomen dat de manier waarop volwassenen tegen baby’s en kinderen praten, het zogenaamde child-directed speech (CDS), ook wel motherese genoemd, zou kunnen helpen bij dit leerproces. CDS heeft verschillende kenmerken die zouden kunnen helpen bij het verwerven van een eerste taal, zoals kortere zinsuitingen en een simpelere syntax. De combinatie van deze syntactische kenmerken met de andere kenmerken van CDS, zoals een aangepaste prosodie, zou kunnen helpen bij de vroege taalverwerving. In plaats van te kijken naar een monolinguïstische omgeving, wordt er ingezoomd op de rol van CDS in een bilinguïstische omgeving, oftewel: welke rol speelt CDS bij tweetaligen in de vroege taalverwerving van beide talen? Dit is onderzocht door middel van een corpusonderzoek op het gebied van CDS en tweetaligheid. Dit onderzoek zoomt hierbij in op de syntactische eigenschappen van CDS en onderzoekt de mean length of utterance (MLU) van CDS binnen de taalverwerving van een- en tweetaligen voor het Engels, Spaans en Italiaans. Uit de resultaten blijkt dat alle drie de talen verschillen in de MLU van CDS tussen de eentalige en tweetalige context. In het Engels is de MLU lager in een eentalige context dan in een tweetalige, terwijl in het Spaans en Italiaans de MLU hoger is in de eentalige context. Er kan worden geconcludeerd dat CDS een rol speelt in beide talen bij de tweetalige taalverwerving.