View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van vriendschap tijdens coöperatief leren in het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bogaerts, AAC-3208060.pdf (284.7Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Bogaerts, A.A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht of vriendschap een rol speelt tijdens coöperatief leren in het basisonderwijs. Voor het beantwoorden van de vraagstelling is er een design met twee onderzoeksgroepen gebruikt. De eerste onderzoeksgroep bestond uit tweetallen waarvan de leerlingen elkaar als vriend beschouwen, de tweede onderzoeksgroep bestond uit tweetallen waarvan de leerlingen elkaar niet als vriend beschouwen. De tweetallen uit de onderzoeksgroepen hebben samen aan een taaltaak gewerkt. Het resultaat dat de tweetallen behaalden op de taaltaak is geanalyseerd om antwoord te krijgen op de vraag of er een verschil in leerresultaten is tussen leerlingen die samen hebben gewerkt met een andere leerling zie zij als vriend beschouwen en leerlingen die samen hebben gewerkt met een andere leerling die zij niet als vriend beschouwen. Uit het resultaat hiervan is gebleken dat de onderzoeksgroepen op dit punt niet significant van elkaar verschillen. Naast de leerresultaten is in dit onderzoek ook het samenwerkingsproces onderzocht. Dit is gedaan aan de hand van audio-opnamen die zijn gemaakt van de tweetallen terwijl zij aan de taaltaak werkten. Van deze opnamen zijn transcripties gemaakt die gecodeerd zijn. Uit de resultaten ten aanzien van het samenwerkingsproces is gebleken dat de onderzoeksgroep ‘vrienden’ significant meer om hulp vraagt op een wijze die elaboratie uitlokt, dan de onderzoeksgroep ‘niet-vrienden’.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3036
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo