De Relatie tussen Oogbewegingspatronen, Executieve Functies en het Symbolisch Getalbegrip
Summary
In het huidige onderzoek is de relatie tussen oogbewegingspatronen, executieve functies en het symbolisch getalbegrip bij kleuters in kaart gebracht. Het symbolisch getalbegrip is een belangrijke voorspeller van elementaire rekenprestaties. Er is nog weinig bekend over de rol van oogbewegingspatronen en de rol van de verschillende executieve functies in de ontwikkeling van het symbolisch getalbegrip. Bij 52 kinderen van vier tot zes jaar is het symbolisch getalbegrip gemeten met de symbolic comparison task. Gedurende het uitvoeren van de symbolic comparison task zijn de oogbewegingspatronen, met betrekking tot het aantal oogfixaties, de gemiddelde fixatieduur en het aantal saccades, gemeten met een eye-tracker. Er zijn verschillende taken afgenomen om inhibitie, shifting en updating te meten. Resultaten van hiërarchische multipele regressieanalyses geven geen significant verband aan tussen oogbewegingspatronen en de prestatie op de symbolic comparison task. Daarnaast blijkt er geen significante relatie te zijn tussen inhibitie en shifting en de prestatie op de symbolic comparison task. Er is wel een positieve relatie gevonden tussen updating en de prestatie op de symbolic comparison task. Kleuters die in staat zijn oude informatie te verwerken en vervangen met relevantere informatie, kunnen dus beter presteren op het symbolisch getalbegrip. Oogbewegingspatronen, het inhiberen van impulsen en het schakelen tussen spelen hierin (nog) geen rol. Verder presteren kleuters beter op de symbolic comparison task naarmate zij ouder worden. Vervolgonderzoek waarin oogbewegingspatronen worden bekeken in verband met het symbolisch getalbegrip en waarin aandacht wordt besteedt aan het ‘task impurity problem’ is wenselijk.