View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Psychologische acculturatie en externaliserend probleemgedrag: ervaren discriminatie als mediator, etnische klassensamenstelling als moderator.

        Thumbnail
        View/Open
        Master Thesis - Roxanna Snijtsheuvel - 4185129.pdf (488.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Snijtsheuvel, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eén risicofactor voor de ontwikkeling van externaliserend probleemgedrag bij allochtone jeugdigen lijkt de mate te zijn waarin jongeren zich oriënteren op hun etnische en de Nederlandse cultuur. Theorieën en bevindingen uit voorgaande studies impliceren dat vooral jongeren met een geïntegreerde psychologische acculturatieoriëntatie minder externaliserend probleemgedrag rapporteren. Het is echter nog onbekend in hoeverre het ervaren van discriminatie deze relatie kan verklaren en in hoeverre deze relatie varieert met de etnische samenstelling in de klas. De dataset die gebruikt is voor dit onderzoek is afkomstig van het Emotionele Problemen onder Scholieren onderzoek, waaraan 2307 Turks-Nederlandse, Marokkaans-Nederlandse, Surinaams-Nederlandse en Antilliaans-Nederlandse scholieren hebben deelgenomen. Op basis van een latente klasse analyse zijn vier acculturatiestrategieën geïdentificeerd in deze steekproef: een geïntegreerde (verbondenheid met beide culturen), gesepareerde (verbondenheid met de etnische cultuur), ambivalente (lage verbondenheid met beide culturen) en gemarginaliseerde (geen verbondenheid met een cultuur) acculturatiestrategie. Geïntegreerde jongeren vertoonden minder externaliserend probleemgedrag dan de andere drie acculturatieklassen, terwijl gemarginaliseerde jongeren meer externaliserend probleemgedrag dan gesepareerde en ambivalent geaccultureerde jongeren vertoonden. De verschillen tussen geïntegreerde en gesepareerde jongeren betreffende externaliserend probleemgedrag kunnen gedeeltelijk verklaard worden door verschillen in het ervaren van discriminatie tussen deze groepen. Etnische klassensamenstelling was geen moderator in de relatie tussen psychologische acculturatie en externaliserend probleemgedrag. Een aanbeveling voor toekomstig onderzoek is om te onderzoeken welke preventieprogramma’s effectief zijn bij het voorkomen van een gemarginaliseerde en het bevorderen van een geïntegreerde acculturatiestrategie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30266
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo