DE PERSUASIEVE KRACHT VAN DE VOEDSELDOCUMENTAIRE WHAT THE HEALTH IN DE POPULARISATIE VAN HET VEGANISME
Summary
In dit onderzoek is middels een discoursanalyse geanalyseerd op wat voor manier retorische technieken en narratieve middelen worden ingezet in de voedseldocumentaire What the Health om het publiek te overtuigen van het veganisme. Deze documentaire valt onder een stroming voedseldocumentaires waarin kritiek wordt geleverd op het huidige voedselsysteem en wordt getracht het publiek te overtuigen van een positieve visie rondom het veganisme. Om bloot te kunnen leggen hoe precies wordt getracht het publiek te overtuigen van deze visie is gelet op de lay-out en structurele organisatie, thema's, actoren, filmische middelen en structuur, retorische categorieën en ideologische standpunten. Daaruit bleek dat de interactieve voedseldocumentaire What the Health twee narratieve lijnen bevat, welke een relationele structuur geven aan de informatie in de documentaire, wat deze aannemelijk maakt. Daarnaast zijn er drie retorische cirkels te ontdekken. De retorische strategieën die daarin voorkomen zijn het inzetten van experts en ervaringsdeskundigen, het aanhalen van onderzoeken, statistische gegevens, illustratieve beelden en vergelijkingen en metaforen. Deze benadrukken de feitelijke aard van de informatie en zorgen voor overtuigingskracht. Deze retorische en narratieve elementen in What the Health benadrukken dat elk individu gezonder wordt door het volgen van een plantaardig dieet en dat met zo'n dieet verschillende problemen in de wereld worden opgelost. In dit onderzoek werd duidelijk dat What the Health een retorische constructie is waarbij bepaalde conventies en kenmerken ten grondslag liggen. Hiermee kan dit onderzoek bijdragen aan een meer kritische blik op dit soort voedseldocumentaires.