De communicatie tussen patiënt en arts in e- consult en de invloed van egocentrisme op het formuleren en interpreteren van emotie.
Summary
Sinds 2015 kunnen patiënten van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) thuis een e-consult versturen. Door middel van het e-consult is het mogelijk om vragen te stellen aan de desbetreffende arts of verpleegkundige. Deze schriftelijke, asynchronische vorm van communicatie, vergelijkbaar met e-mail, verschilt in aantal opzichten van een medium als face-to-face. Zonder de verschillende non-verbale tekensignalen die ontbreken in e-mail, kan er mogelijk miscommunicatie ontstaan tussen patiënt en arts.
In dit onderzoek is er bevonden dat er sprake is van miscommunicatie via e-consult tussen patiënt en arts met betrekking tot emotie. Het bleek dat de arts de patiënt als emotioneler inschatten, dan de patiënt poogde te zijn. Hierbij zijn er geen sterke effecten van egocentrisme bevonden. Egocentrisme houdt in dat men zijn eigen perspectief, gevoelens en gedachten gebruikt als referentiepunt als men zich probeert te verplaatsen in de gedachten van een ander.
In dit onderzoek wordt er geprobeerd het belang aan te tonen van het trainen van artsen voor asynchronische schriftelijke communicatie. Dit onderzoek richt zich op egocentrisme tijdens het formuleren en interpreteren van emotie bij het gebruik van e-consult. Het onderzoek zal specifiek gericht zijn op de communicatie van patiënt als zender en van arts als ontvanger.