View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Grafieken en de Curse of Knowledge

        Thumbnail
        View/Open
        Christa_Meelker_def_ComLVW.docx (361.9Kb)
        Publication date
        2017
        Author
        Meelker, C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eerder onderzoek heeft aangetoond dat men niet (of nauwelijks) in staat is om het perspectief van een ander in te nemen. Het blijkt dat in de meeste gevallen méér voorkennis voor minder inlevingsvermogen zorgt. Dit fenomeen wordt in de literatuur ook wel de Curse of Knowledge genoemd. Inleven in een doelgroep is de kern van succesvolle communicatie en is mede erg lastig door de Curse of Knowledge. Een vorm van communicatie die over het algemeen tot veel moeilijkheden leidt is datavisualisatie door middel van grafieken. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van de Curse of Knowledge op de interpretatie van grafieken. Proefpersonen kregen een lijngrafiek te zien waarbij uitleg werd gegeven over een bepaalde lijn in de grafiek. De helft van de proefpersonen kreeg naast de specifieke uitleg ook nog een grafiek te zien die de uitleg visueel ondersteunde. Vervolgens moesten proefpersonen inschatten welke lijn een ander, die niet dezelfde uitleg heeft gehad, het meest opvallend zou vinden. Proefpersonen zijn tijdens hun interpretatie dus in een bepaalde richting gestuurd. Het bleek dat proefpersonen niet in staat waren om hun eigen voorkennis los te laten. Proefpersonen verwachtten dat een ander op dezelfde manier naar een grafiek zou kijken als hij/zij zelf. Extra visuele ondersteuning bleek hier echter geen rol in te spelen. Er kan daarom geconcludeerd worden dat de Curse of Knowledge bij het inschatten van andermans interpretatie van grafieken een rol speelt. Verder onderzoek naar dit onderwerp zou makers van grafieken kunnen helpen bij het creëren van begrijpbare grafieken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30204
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo