View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Opleidingsniveau, Openness, Need for Cognition en de Waardering van Cabaret

        Thumbnail
        View/Open
        Gerges (3838684) thesis.pdf (212.9Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Gerges, A.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Cabaret is zeer populair in West-Europa. De literatuur onderscheidt highbrow en lowbrow humor. Er werd verwacht dat mensen die graag nadenken en openstaan voor nieuwe ervaringen highbrow cabaret meer waarderen. Een onderzoek is uitgevoerd onder 98 participanten in Nederland. Hun Need for Cognition en Openness werden gemeten met de Need for Cognition Scale (NFS) en de Big-Five Inventory scale (BFI). Participanten beoordeelden de grappigheid van negen korte cabaretfragmenten van Nederlandse cabaretiers. De fragmenten werden gerangschikt op basis van zowel opleidingsniveau en cultureel kapitaal. Cultureel kapitaal (en niet opleidingsniveau) was gerelateerd aan Openness en Need for Cognition. De relatie tussen cultureel kapitaal en de waardering van highbrow cabaret werd verklaard door Openness (maar niet door Need for Cognition). Nulresultaten werden gevonden rond de waardering van lowbrow cabaret. Beperkingen van de studie worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30174
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo