Het effect van directheid van rede op de overtuigingskracht en levendigheid van interne bedrijfscommunicatie
Summary
In intermenselijke communicatie wordt volgens eerdere onderzoeken de directe rede als levendiger ervaren dan de indirecte rede en wordt gesuggereerd dat directe rede tevens overtuigender is. Daarnaast heeft eerder onderzoek bewezen dat binnen bedrijven niet of nauwelijks wordt omgekeken naar de communicatiewijze die de werknemers graag zouden willen gebruiken. Dit onderzoek voegt deze twee factoren samen door te kijken naar de effecten van directheid van rede op de overtuigingskracht en levendigheid van interne bedrijfscommunicatie. Door respondenten interne bedrijfs e-mails in de directe en indirecte rede te laten beoordelen op overtuigingskracht en levendigheid, blijkt uit dit onderzoek dat e-mails geschreven in de directe rede hoger beoordeeld worden op overtuigingskracht dan e-mails die geschreven zijn in de indirecte rede, terwijl op levendigheid geen verschil is gevonden. Met deze nieuwe informatie draagt dit onderzoek bij aan de reeds bestaande kennis over het effect van directe en indirecte rede evenals verbetering van interne bedrijfscommunicatie.