View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gendernormen: jong geleerd, oud gedaan?

        Thumbnail
        View/Open
        Dekkers, L. - Scriptie.pdf (554.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Dekkers, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Gendernormen hebben verregaande gevolgen voor individuen. In dit onderzoek wordt de invloed van de huishoudelijke participatie van de vader op de gendernormen van respondenten in de volwassenheid gemeten. Hierdoor komen we meer te weten over hoe gendernormen gevormd worden, en over de invloed van vaders op de gendernormen van hun kinderen. Gebaseerd op de social learning theory en het concept dat er sterkere overdracht tussen mensen van hetzelfde geslacht plaatsvindt, wordt verwacht dat meer participatie van de vader meer egalitaire gendernormen betekent. Uit een multiple regressieanalyse bleek dat participatie van de vader een klein effect heeft op de gendernormen van zijn kinderen, maar dat dit verdwijnt door toevoeging van opleiding en het werkzaam zijn van de respondent. Er wordt geen bewijs voor een moderatie-effect van geslacht gevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/30068
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo